דלג לתוכן המרכזי
logo
Zen Energy > שווה קריאה והאזנה > זריקת אנרגיה: עוברים להטעין את הרכב וחותכים בהוצאות
מן התקשורת

זריקת אנרגיה: עוברים להטעין את הרכב וחותכים בהוצאות

הם צצים בשנה האחרונה כמו פטריות אחרי הגשם. במהלך הנסיעה, ברמזור או כשאתם תקועים בפקק מורט עצבים – לאן שלא תפנו את המבט תוכלו לראות יותר ויותר כלי רכב חשמליים.

המספרים מדגימים היטב את המגמה: על-פי נתוני משרד האוצר, בשנת 2022 כ-45 אלף מכוניות חשמליות (חשמלי מלא ופלאג-אין) עלו על הכביש בישראל – 1 מכל 10 כלי רכב חדשים. ברבעון הראשון של 2023 הנתון הזה כבר הכפיל את עצמו, כאשר 1 מכל 5 מכוניות חדשות שעלו לכביש הייתה חשמלית – 20% מסך כל המכוניות החדשות בשוק.

על-פי כל התחזיות, הצמיחה המהירה צפויה להימשך גם בשנים הבאות. למה זה קורה? נראה שמה שמניע ישראלים רבים לעבור לרכב חשמלי היא בעיית יוקר המחייה. ההוצאות גדלות מדי יום, הריבית והמשכנתא דוהרות קדימה, מחירי מוצרי המזון והחופשות ממריאים והוצאות הדלק מכבידות על הכיס. במצב כזה, המעבר לרכב חשמלי הוא אלטרנטיבה יעילה ומשתלמת.

החיסכון ניכר במיוחד במחירי טעינת רכב חשמלי לעומת תדלוק בבנזין. יוסי עזריה, מנכ"ל ספקית פתרונות הטעינה החשמלית לרכב ZEN ENERGY, מסביר כי הפער במחיר לקילומטר נסיעה יכול להסתכם ב-75%-80% לטובת הרכב החשמלי (כ-10 אגורות בטעינה, לעומת 40 אגורות לבנזין בממוצע). המשמעות היא חיסכון שנתי משמעותי של כ-8,000 עד 10,000 שקל לרכב בממוצע, מתוך סל ההוצאות הכולל של כל משפחה.

תוסיפו לכך הוצאות תחזוקה שוטפת נמוכות יותר (הרכב החשמלי נוטה להתקלקל פחות) ותשלום נמוך יותר על אגרות המדינה, ותגיעו לחיסכון דרמטי של עד 75% בהוצאה, לעומת רכב מונע בבנזין.

החשמל לא עומד בקצב

פריחת שוק הרכב החשמלי מייצרת בהתאמה עלייה בביקוש לאנרגיה ולפתרונות טעינה חכמים. יקי בלמס, סמנכ"ל תפעול וקשרי לקוחות ב-ZEN ENERGY, מסביר שיש בשוק לא מעט שחקנים שמספקים פתרונות טעינה לרכב חשמלי, אבל לא כולם נותנים ללקוח מענה הוליסטי: "אצלנו מסתכלים על כל צורכי הלקוח – אם זה עמדת טעינה לרכב חשמלי בבית הפרטי שלו, כדייר בבניין מגורים, במקום העבודה, בעמדת טעינה מהירה בכביש בדרך לצפון הרחוק או לאילת וכו'. הלקוח שלנו צריך להאמין בנו ולדעת שכשהוא יצטרך, ולא משנה איפה, יהיה לו פתרון טוב לטעינה".

אחד האתגרים המרכזיים הוא אספקת חשמל לעמדות טעינה למגדלי מגורים או בתים משותפים. אלה אינם ערוכים לקלוט את כמות הרכבים החשמליים בבניין, ובטח שלא להתמודד עם תוספת כלי רכב חשמליים בעתיד. "כבר היום הטעינה בבנייני מגורים לא מתאפשרת ברמה סבירה", אומר בלמס, "ככל שיתווספו רכבים, הטעינה תהפוך לאיטית עד בלתי נסבלת".

מבחינה רגולטורית אין כיום הוראה או חוק שמסדירים את הנושא. במלס מסביר שעל-פי התקנות כיום הבניין צריך לספק 20% מהצורך בטעינה חשמלית. "לא ברור מה המשמעות האמיתית של התקנה הזו ולכן זה נתון לפרשנות של הגורמים השונים. כל אחד עושה את מה שהוא מבין".

אז מצד אחד יש בישראל מחסור בחשמל ומצד שני דרישה לחשמל שרק הולכת וגוברת. המצב הזה גרם לחברות ניהול של בנייני מגורים ולוועדי בתים משותפים להבין שצריך לפתור את בעיית הטעינה החשמלית בהסתכלות רחבה, עם הפנים קדימה, כזו שיודעת לקחת בחשבון את כלל הנתונים ולספק פתרון מקצועי ומיטבי. זה בדיוק מה ש-ZEN ENERGY מתמחה בו.

"כשאנחנו מגיעים לבניין, אנחנו קודם כל מבצעים סקר של כל הנתונים הקיימים", מתאר בלמס. "לאחר מכן אנחנו מתכננים ומתאימים את התשתית הנחוצה ובסופו של דבר מספקים לבניין חניון מוכן לטעינה חשמלית עם מערכת חכמה ונוחה לתפעול של ניהול אנרגיה. התשתית שלנו היא מהאיכותיות ביותר בשוק וזה קריטי מבחינת שביעות רצון הלקוח. היא נועדה לתת פתרון חכם ועמיד, בטיחותי, שיתאים גם בשנים הבאות. איכות התשתית היא פרמטר שמחובתן של חברות הניהול לבדוק ולהשוות לפני שהן בוחרות ספק לבניין".

כדי לאפשר טעינה למספר מקסימלי של רכבים בהתאם לחשמל הפנוי בבניין, ZEN ENERGY מתחייבת בפני הלקוח להספק חשמל קבוע. המערכת של החברה יודעת להוריד את קצב הטעינה ברכבים בהתאם לחשמל הפנוי. "אנחנו מתחייבים לכך שרמת האמפר הנצרכת תישאר תמיד קבועה, כך שגם בשעות שיא קצב הטעינה יישמר וגם אם יתווספו לבניין רכבים חשמליים חדשים בעתיד", אומר בלמס.

לדברי עזריה, " ZEN ENERGYמביאה איתה ניסיון רב, ידע מעמיק ויכולות מקצועיות בתחום האנרגיה, ולא רק בתחום טעינת רכבים חשמליים. את הניסיון הזה נוכל להביא לידי ביטוי בשילוב פתרונות אנרגיה משלימים, כמו למשל בתחום האגירה החכמה, מיד כשהרגולציה בתחום תאושר. זה יתרון גדול".

השירות ללקוח הוא נכס אסטרטגי ב-ZEN ENERGY. השירות ניתן לאורך כל ימות השנה ובכל שעות היממה ומבוסס ב-100% על עובדי החברה. "מדובר בצוות של מהנדסים וחשמלאים סופר-מקצועיים, בעלי ניסיון רב בפרויקטים גדולים בארץ ובעולם, שזוכים להכרה גלובלית ולתשבחות על פתרונות שהם מייצרים בתחום", אומר בלמס בגאווה.

לאן נוסעים מכאן?

על פי תחזיות מדינת ישראל לשנת 2030, בכבישי ישראל ינועו בשנה זו 4.5 מיליון כלי רכב, מהם כמיליון כלי רכב חשמליים. אז איך מתמודדים עם המחסור בחשמל לצורך הטענה? "בהסתכלות קדימה, יצטרכו לקרות שני דברים בשוק שלנו", אומר עזריה, "הדבר הראשון הוא שניצול הספק החשמל הנוכחי יצטרך להיות עוד יותר חכם, אם באמצעות AI או טכנולוגיות אחרות. כבר היום המערכות יודעות לנהל את העומס בצורה חכמה, אבל בהמשך הן ילמדו את המאפיינים והתנהגות הצרכנים ויוכלו לתכנן בהתאם את חלוקת האנרגיה".

"הדבר השני הוא שנצטרך להציע ללקוח פתרונות אגירה כוללים, למשל שימוש בסוללות אגירה שיותקנו בבנייני מגורים וייטענו במשך שעות היום בשעות שהשימוש בחשמל נמוך, או פתרונות אגירת אנרגיה סולארית ביום והטענה בלילה".

גם אם לא כל פתרונות הטעינה זמינים היום או ידועים, דבר אחד בטוח – כלי הרכב החשמליים כבר עלו על האוטוסטרדה המהירה של העתיד.